Sunday, May 10, 2009

Reuse those foamstamps....

För en tid sen satt jag och tittade på mina fina foamstamps som bara låg i lådor och inte blev använda. Så tråkigt tänkte jag. Så jag funderade lite på vad jag kunde göra med dem för att använda dem mera.
Medan jag satt och funderade tittade jag på sprayflaskan med vatten på bordet framför mig och då föddes en idé. Det funkade jättebra. Här nedan kommer en tutorial på vad jag gjorde.
Har gjort en liknande tutorial för ett par veckor sen också och vill se den kika här.

***

Some time ago I sat and looked at my foamstamps and felt sorry they only lay in boxes and never get used. So I started to think what I could do to use them more. While I was sitting there thinking I looked at the spraybottle of water on the table in front of me and then this idea was born. It worked splendid. Here comes a tutorial on what I did. Have already made a simular tutorial a couple of weeks ago and if you want to see you find it here. Sadly only in swedish though.


Jag startar denna tutorial med ett färdig målat motiv för att veta vilka färger jag ska använda. Går att göra tvärt om också förståss...
Använder Distress Ink för att det är vattenlösliga och för detta motiv passade färgerna Dusty Concord och Peeled Paint bäst.
Pappret är fotoalbumsblad. Men jag antar man kan använda vilket papper som helst med jämn yta och inte för tunt, kanske minst 180-200gr/m2.
Det är bra att använda ett Nonstick craftsheet eller ett teflon bakplåtspapper för att skydda din arbetsyta. Det gör det också lättare att använda blending tool på.

I start this tutorial with a already coloured motif to know what colours to use.

I use Distress Ink because they are water-soluble and for this motif Dusty Concord and Peeled Paint suited best.
The paper is photoalbum paper. But I guess you can use any paper with smooth surface and not to thin, maybe at least 180- 200gr/m2.
It´s good to use a Nonstick craftsheet or a teflon bakingpaper to protect you work surface. And it also make it easier to use the blending tool.

Jag använder verktyget Blending tool från Ranger med Blending foam på. Men tror det funkar bra med make-up svampar också.
Inka in blending tool på distressdynan. Placera sen verktyget utanför pappret som på bilden. Börja sen med små cirkulerande rörelser emot/på pappret och slutligen mot mitten av pappret.

I use a tool from Ranger called Blending tool with blending foam on. But I think you can use make-up sponges too.
Ink up the blendig tool on the inkpad. Then place the blending tool outside the paper like this.
Then small circular movements towards/on the paper and and finaly to the center of the paper.
Här har jag använt Peeled Paint runt pappret som är 13x13 cm (5x5 inch). Börja alltid i kanten och gå innåt. Annars kan det bli skarpa linjer.

Here I have used the Peeled Paint around the paper which are 13x13 cm (5x5 inch). Always start on the edge och work the tool towards the middle. If not there can be some strong lines of colour and not the soft like the picture.

Efter jag använt Dusty Concord ser det ut såhär. Och tycker att det räcker med färg.

After I used Dusty Concord it looks like this. And I think I´m done with the distress.
Sen kommer den roliga biten. Att använda foamstampsen. Jag börjar med bostaven K som är sist i ordet TACK för att vara säkar att det får plats. Spraya stämpeln med vatten. Inte för mycket dock.
Stämplarna är från Creative Imagniations- Cursive lowercase.

Then comes the fun part. To use the foam stamps. I started with the letter K who is the final letter in TACK (thanks in swedish). Spray the foamstap with water. Not to much though.
The stamps are from Creative Imaginations-Cursive lowercase.
Sen placerar jag stämpeln där jag vill ha den och trycker ner på pappret. Tryck kort stund och lyft sen bort. Då ser man det coola med vatten och distressink. Färgen flyter ut till konturerna av stämpeltrycket.
Fortsätt med resten av bokstäverna...

Then place it were I what the stamp to go. And push it down on the paper. Press for a short while and the lift off. Then you see the magic with the water and distressInk.
Continue with the rest of the letters....
Klar med ordet så då börjar jag med en swirl från MakingMemories Floral/Dingbat.

Done with the word and then I used a swirl from MakingMemories Floral/dingbat.Spraya och stämpla. Torka stämepln efter varje stämpling och spraya på nytt vatten.

Spray it with water and stamp the background. Wipe after every stamp and spray new water.
Nästan klar...

Here I´m almost done....
För att de ska synas mer använder jag en Copic Marker C-3 och gör skuggor.
Men det går säkert att använda vilken grå penna som helst. Eller annan färg....

To make the stamps appear more I use a Copic marker C-3 and make some shadows.
But I think any grey pencil, or whatever colour you like, is ok.
Till sist en dimma av glimmermist över hela bakgrunden och så ser det ut så här.
Om det bli för blött pressar jag lite hushållspapper och torkar av det mesta. En värmepistol kortar ner torktiden.
Vill man ha det extra glittrigt kan man använda glimmermist även på stämplarna istället för vatten då....

A dash of Glimmermist all over the background and it looks like this.
If i gets too wet I press some soft paper to wipe it of. The heatgun speed up the drying time.
If you want it extra glimmry you can use the glimmermist on the stamps instead of the water.

Ville också ha en mindre bit på mitt kort så jag gjorde en. 14x4 cm (ca 5,5x1,5 inch)

I also wanted a panel to the card so I made a smaller piece. 14x4 cm (about 5,5x 1,5 inch)

Inka in med Dusty Concord och sen stämplat en swirl med vatten.

Inked it with Dusty Concord and then stamped a swirl with water.
Här är det färdiga kortet gjort med mina nya bakgrunder.
Bladen, ser inte de riktiga ut..? Gjort dem själv och vill dela med mig av det med.

Here is the final card made with my new backgrounds.
The leafs, don´t they look real....? I made them myself and that I want to show that too.
Uppkom eg. av misstag. För jag ville ha gröna skelettblad(vet inte vad de heter eg) men jag hade bara bruna och cremefärgade. Så jag testade att färga in med distress och blending tool. Bara att pressa bladen försiktigt med blending tool med ink.

They where an accidend from the beginning. Because I wanted green skeleton leafs but I only had brown and creme so I thought of using distress on them. Just pad the blending tool on the leafs gently.
Resultatet blev toppenbra men jag gillade trycket under ännu mer.

The results where great but I liked the paper beneath even more.
Så jag gjorde om samma sak fast på grön cardstock.

So I did the same thing on some green cardstock.
Klippte ur och använde en bonefolder och en foam matta för att förstärka bladnerver så de ser mer naturliga ut.

Then cut it out and use a bonefolder and a foam mat to make the leaf look more real.
Färdigt löv.

Finnished leaf.
Tyckte några blev lite stora så jag klippte ur några mindre ur de stora. Kommer att göra detta många fler gånger. Gillade verkligen bladen.

Some of the leafs got a little big so I cut some smaller out of the larger ones. Will do this many more time cause I like the leafs very much.

TIPS! Vill också visa mina distressdynor. Jag har inte bara namn på mina dynor....
Man hittar lätt rätt färg så här.
Word window punch och lite dubbelhäftande tejp. Några har jag inkat i rätt färg och några hittade jag ett papper i rätt färg.


TIP! Also want to show you my distesspads. I not only have the names on the pads....
You easily find the right colour like this.

Word window punch and some doublestick tape. Some of them are inked and some I found the perfect colour paper for.
Hoppas ni gillade tipsen och börjar använda de där bortglömda foamstampsen.
Kram SasSa

Hope you like the tips and start using those forgotten foamstamps;).
Hugs SasSa

30 comments:

Unknown said...

Wow SasSa!!!!

Så utrolig vakkert dette ble...Nydelige farger og effekten av distress og foamstamps ble bare såå lekkert og elegant!!!

Jeg har jo ikke foamstamps en gang... kanskje jeg må ha nå???LOL!

Klem,
Jorunn

Rach said...

oh wow this is fantastic, what a brilliant effect .. love the leaves too will have to have a go at this. thank you so much for sharing. x

troll13 said...

WOW, jeg er vildt indponeret, jeg er vild med de effekter du får frem.

Dani said...

Ja vad säger man efter en sådan här demo. Du är drottningen av bakgrunder!!! Så fint.

Gunilla said...

Vad snyggt o tokläckert detta blev. Älskar bladen!!

Karita said...

OMG Sassa!!! This tutorial is brilliant!! Thank you so much for sharing this with us :)

Hugs,
Karita

Julia said...

Dette var fantastisk!
Tusen takk for mange gode tips!!
De bladene var kjempefine!

Nancy said...

Tusen takk for kjempe fin tutorial:O) For en super idè! For en lekker effekt!!

Petra/Paradise said...

WOW WOW WOW!!!!! Big big thank you SasSa!! You are totally amaizing!!!
Hugs Petra

Heather said...

Thanks so much for the fabulous idea! I'll have to dig my poor old foam stamps out from under the bed and play with them. :)

Aud said...

WOW! Kortet ble helt fantastisk vakkert!♥♥♥

Og tusen takk for alle herlige tips!!! =0)

Klem,
Aud

Erica said...

Vilken jättebra tutorial!! Nu kom lite av min pyssellust tillbaka också, tack! Bladen är UNDERBARA, vilken jättebra idé! Så också märkningen av distressdynorna, irriterar mig på det också, då jag letar mig fram här bland stämpeldynor och måste vända på varenda en.. ;-)

Kram, Erica

annkan said...

Åhh, det här blev ju bara för läckert!!
Vilka fantastiskt vackra blad du fick till där. Tack för tipset!:-)

mymlis said...

Oj vad läckert det blev!! Tack för tipset! Och idén med bladen, jag som var på väg att slänga bort sådana där blad... Nu ska jag gräva fram dem igen.
Hela kortet blev ju supersnyggt!!!

maiju said...

Vau kerrassaan upeaa taas :)

SusanneSj said...

WOW!!!
Vilken inspiration du ger. Detta var verkligen en toppenidé. Dags att damma av foamstampsen alltså ; )

Kram Susanne

Hege said...

Så utrolig inspirendene tutorial!
I tilegg fikk "tack" en 3-dimensjonal effekt som var virkelig lekker !

Petra said...

Otroligt bra beskrivning och så inspirerande. Toppen helt enkelt.
Tack!
/Petra

Inger-g said...

WOW! Kjempestilig! Takk for tipset.

Tindaloo said...

Utrolig stilige effekter!!! Skal grave frem foamstampsene mine med en gang *jippi* Har ikke brukt dem på et par år *lol*
Skjelettbladene var en veldig god idé - og fargelabels på distress putene - kommer til å bli så hjelpsomt! Tusen takk *blomst*

Anna said...

Så underbart fint det blir, du är grym.
//Anna

Ingela G said...

Oj oj. det blev ju jättefint! Kommer att prova fast jag inte har riktigt så vackra foamstamps och bara en distressdyna. Men det blir spännande
Tack för ideerna Ingela G

Chrissie said...

I just found your blog... don't quite know ho I found my way but I am SO glad I did! Brilliant, brilliant tutorial, I just must have a go. There are so many things that I need to buy now that's the only trouble.
Thanks so much for the know-how!
Chrissie

Anonymous said...

Jättesnyggt! Det här med foamstampsen måste jag prova på en gång!
/Kristina

treece said...

I am new to this site but LOVED what I saw. Your tips are awesome. TFS

carole said...

Only one word : excelent !!!!

Wiebine said...

Wauw, what a beautiful technic, I'll shall try it on my own layouts,
thank you so much,
Wiebine

Hinke said...

Wow, I really love this cool idea about stamping with water on a distress ink background. I will definitly try that !!!

Anonymous said...

I really enjoyed the Tutorial on the skeleton leafs. Thanks so much.

Frankgyac said...

WOW!!! Vilken inspiration du ger. Detta var verkligen en toppenidé. Dags att damma av foamstampsen alltså ; ) Kram Susanne