Friday, June 18, 2010

Pearls




I dag har jeg lekt meg med perler.
Mange har vel laget pyntenåler med perler selv, men hvorfor stoppe der?
Det er ikke mange perlene som skal til for a lage de lekreste smykker til kortet ditt. Med perler kan du lage noe unikt og eget, som matcher kortet ditt perfekt. Du trenger slett ikke gå til innkjøp av dyre smykkeperler, her kan alt brukes.

Perlepynten jeg har laget er verken vanskelig eller tidkrevende. Sett av en time eller to, og du vil ha mange smykker og velge blant til kortene dine.

*******


Today I`m playing with pearls.
Many of us have already made our own pearl pins, but why stop there?
You don`t need many pearls to make the most beautiful jewelry for your card. With a few pearls you can make something special and unik that will fit your card perfectly.
No need for expensive jewelry pearls, for your cards you can use whatever you like.

My pearl decorations is not difficult to make, and it doesn`t take a lot of time.
If you spend an hour or two, you will have a lot of jewelry for your cards.


Disse smykkene har jeg laget for å tre bånd gjennom.

*******
These decorations are made for ribbons.




Du trenger en smykke sene, miniperler, noen større perler, og evnt noen små rondeller i metall.
Et tips på veien er alltid å holde begge endene av senen mellom to fingre, da får du god kontroll.

*******

This is what you need to get started: A jewelry string, mini pearls, some bigger pearls and some spacers if you like.
A good tip is to always hold the stings both ends between two fingers, than you will keep control of your work.




De to første smykkene er laget på samme måte, og her har jeg tegnet et mønster som jeg håper det er lett å følge.

*******


My first two decorations are made the same way, and here I have made a pattern that I hope is easy to follow.





Og her er mønster til smykket med fire perler i midten.

*******


This is for the one with four pearls in the middle.






Når du er ferdig lager du en dobbel knute, og trer endene tilbake gjennom de siste perlene, før du klipper av senen.
Her er et kort hvor jeg har brukt smykket til å tre bånd gjennom.

*******

When you are done, you must make a double knob, and then put the ends back in the last pearls before you cut the strings.
Here is a card where I have used one of my new decorations.







_______________________

Her har jeg laget noen perlecharms som f.eks kan henge fra en sløyfe eller en blomst.

*******

Now I have made some pearls charms that will look good hanging down from a bow or a flower.




Her er mønster til det første smykket.

*******


Here is a pattern for the first jewelry.





Og her er det ferdige resultatet.

*******


And here is the result.




Her er det bare å bruke fantasien, og variere som en selv vil.
På dette smykket har jeg tredd på en charms aller først, og så jobbet videre med perlene.

*******

You can be creative and do charms like this in a lot of different ways.
On this one I have started with a charm, and then added the pearls.






Her er et kort hvor jeg har brukt smykkene både til bånd, og som charms.

*******

On this card I have used both kinds of my new jewelries.









Disse er enkle og raske og lage, men ønsker du en ennå enklere utgave, så skal du få det også.
Perler er så vakre i seg selv, at selv det helt enkle blir til lekker pynt til kortet ditt.
Det jeg vil bruke nå er staver, små metallringer, charms, rundeller og små og store perler.

*******

These decorations are quick and easy to make, but if you want it to be even easier, I will show you that too.
Pearls are so beautiful, so even the simplest jewelry will look nice on your card.
For this you need some metal pins, small rings, charms, spacers, small and some bigger pearls.



Jeg trer en charm på ringen, og fester den nederst på staven. Så er det bare å tre på de perlene du ønsker, og bøye enden av staven til en liten ring øverst med en liten tang.

Lekker perlepynt på et øyeblikk.

*******

I use the ring to attach the charm to a pin, and then all you have to do is to add the pearls you like. The end of the pin I make to a ring with a small nipper.
A nice pearl decoration in no time.

Noen eksempler / some examples.





Her er to til, som vil passe godt på julekort.

*******


And two more that will look good on a Christmas card.





Og her ser du et eksempel på hvordan jeg har brukt disse smykkene på kortet mitt.

*******
And here you can see how this looks on my card.

 
 






Jeg håper dere fikk litt inspirasjon til å finne frem noen perler, og lage egne smykker til kortene deres.
 
*******

I hope you now got inspired to find your pearls, and make your own jewelry for your cards.

31 comments:

Gry-Beate said...

For en fantastisk pynt!!

Pernilla said...

Nydelig pynt!

Pernilla

maiju said...

Thanks for the tip

❤ Kaia said...

WOW.
Dette var jo bare helt nydelig....
Ha ei super helg.
Klem fra Kaia

Kari said...

Så utrolig kult! Helt klart noe jeg kommer til å herme etter!

Kleeblatt said...

Wow, this is a great idea. I have many pearls and I will do it too.
Thanks for the inspiration.

Hugs Monika

Aud said...

Dette var utrolig lekkert, Marianne!♥♥♥
Nydelige kort også!
Takk for super inspirasjon!

Klem og god helg,
Aud

Solveig said...

Nydelig Marianne!!!
Takk for tipsa, må nok se i perleeskene igjen! :-)

God helg!

Unknown said...

Thankyou so much, I am certainly going to give this a try.

Crafting Queen said...

These are fantastic, will have to try this.

eba said...

Dette var nydelig, og veldig pedagogisk forklart!! ;) Fikk lyst å prøve, ja!! Takk for en super tutorial!!

Christine Schärfer said...

Tack så mycket för fina inspirationer. Jag har många pärlor hemma och nu vet jag vad jag ska göra. Tusen Takk!

Kram
Christine S

Bococco said...

så smart! Da skal jeg se hva jeg klarer å få til. Jeg har sikkert bortimot 10 kg med perler, så da kan det jo være at det går å bruke det til noe smart! :)

Hanna said...

Otroligt läckert, Marianne!
Tack för en inspirerande tutorial.:o)

Kram,
Hanna

Knerten said...

WOW !! Dette var fantastisk nydelig, og kortene dine er jo bare helskjønne :-) Takk for flott tips !

Unknown said...

Ååå fyy flate Marianne!!! Du er bare helt rååå!!
Tusen takk for nok en herlig tutorial for oss!!

Klem,
Jorunn

Mim... said...

Tack detta var ett bra tips!!

Linda said...

Hello Marianne,

Thank you so much for this wonderful tutorial. I love the pearl jewelry, and it looks fantastic on your cards. I'm going to give it a try. Love it.

Linda E.

Marianne H said...

Så morsomt dette så ut til å være og enkelt nok til å få til for alle. Jeg skal nok prøve. Takk for ett flott tips! ha en fin helg :-)

Marianne H said...

Så morsomt dette så ut til å være og enkelt nok til å få til for alle. Jeg skal nok prøve. Takk for ett flott tips! ha en fin helg :-)

Marianne H said...

Så morsomt dette så ut til å være og enkelt nok til å få til for alle. Jeg skal nok prøve. Takk for ett flott tips! ha en fin helg :-)

Toi9 said...

Kjempelekre, og tusen takk for inspirasjonen !!=)

bente_me said...

Wow! Flotte ideer! Det er jammen på tide å bruke litt av alle perlene som har samla seg opp, takk for inspirasjonen:)

Karin said...

Absolutt nydelig og Tusen Takk for super ide`(",)
Karin

Gladie said...

Jøss, for en super artikkel - fant den via ei bloggvenninne som har latt seg inspirere - så lekker pynt du får utav det! Selv bruker jeg lite pynt på sidene mine (scrapper), men det er nesten så jeg fikk lyst å prøve, gitt ... :)))

Julie Tucker-Wolek said...

ABSOLUTELY stunning!! WOW WOW WOW!!! :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

Elen said...

Super artikkel:-D Ble kjempeinspirert og måtte rett i gang med å lage noen selv:-D

MD said...

magique
bravo md

Anonymous said...

Så flotte de var! Takk for tipset og inspirasjon! :)

Torill

June Smith said...

absolutely brilliant, so talented, thanks for shareing with us.

Anna Bean said...

iCloud
iCloud
iCloud
iCloud
iCloud
iCloud
iCloud
iCloud