Saturday, August 30, 2014

Vibeke Spigseth - Gjestedesigner for August

Vibeke Spigseth


Denne måneden har er det Vibeke Spigseth som er gjestedesigner. Vibeke er en norsk illustratør/grafisk designer og driver POPPYDESIGN. Blant annet designer hun for Panduro. 


Kan du fortelle oss litt kort om deg selv? 
Jeg er Vibeke, 36 år og jobber som illustratør/grafisk designer. Jeg har jobbet frilans til og fra siden 2003. Oppdragene varierer i både hyppighet og størrelse, men jeg har noen faste kunder, bl.a for Panduro Hobby der jeg designer produkter til papirhobby.

Når startet du med scrapbooking og papirhobby? 
Jeg har alltid vært glad i å holde på med papir, og lagde tidlig album og egne kort, men jeg oppdaget hobbyens mangfold da jeg skulle lage navnefestinvitasjoner til sønnen min i 2005.

Hvor viktig er papirhobbyen for deg i dag? 
Papirhobbyen har blitt en veldig viktig del av hverdagen min i og med at jeg designer for Panduro. Jeg tenker papir, design og fargekombinasjoner stort sett hele dagen  I tillegg holder jeg litt kurs og er med på treff en gang i blandt.

Holder du på med andre kreative hobbyer enn papir? 
Jeg maler en del, syr litt og holder på med Art Journaling.

Hva slags papirhobby liker du å drive med og hvilke teknikker liker du å bruke? 
Jeg lager nok mest kort når jeg skal lage egne ting. Har veldig lyst til å prøve meg på lommescrapping, og har ordnet meg et album til det. Blir spennende å prøve noe nytt.

Hvilke type produkter bruker du for øyeblikket? 
Jeg bruker mest egendesignede ting fra Panduro, men har lagt min elsk på tekstilsprayen deres også. Finnes i mange farger og funker kjempebra på papir!

Vi trenger alle inspirasjon innimellom, hvem eller hva er det som inspirerer deg? 
Det er så mye man kan bli inspirert av! Jeg har alltid en liten notatbok eller mobilkameraet i nærheten slik at jeg kan knipse stemningsbilder eller notere/skisse ned ideer med en gang. Jeg leser mye interiør og designblader, bruker pinterest en del og selvsagt leser jeg blogger. En deilig morgen inspirerer meg, en regntung dag, høsten, fargekombinasjoner som dukker opp i omgivelsene, sønnen min, kjæresten, stemninger, andre kreative mennesker, et cafébesøk osv. Det er så mye som kan få hodet til å jobbe, og gi kribling i fingrene!

Hvordan er prosessen din fra en ide til ferdig papirkunst?
Som oftest bestemmer jeg meg for en fargekombinasjon jeg har lyst til å bruke, blar gjennom papirer og stæsj og lar det egentlig gå litt av seg selv. Det som kommer det kommer


Her er noen av prosjektene mine:













Vi vil gjerne takke Vibeke for intervjuet.