Sunday, April 25, 2010

Stamped candles. Tutorial.




Stemplede lys er gøy å lage, og jeg får stadig spørsmål om hvordan dette gjøres, og det vil jeg selvfølgelig dele med dere. Det er slett ikke vanskelig, og det er veldig gøy! Det finnes flere måter å gjøre dette på, men for å gjøre det på min måte trenger du: Hvitt silkepapir, stempler og blekk, bakepapir, varmepistol og selvfølgelig et lys.


Jeg har brent mange stemplede lys, og det går helt fint, men det er lurt å velge et stort lys med en diameter på minst 7cm. Når lyset har brent ned til motivet, vil papiret stikke opp, og det er lett å rive det av etter hvert. Papiret bøyer seg ikke inn i flammen, men du skal selvfølgelig ikke forlate et brennende lys! Selv om silkepapiret er tynt, og blir satt inn med stearin, så er det fortsatt papir.

Silkepapiret jeg bruker er helt vanelig silkepapir som butikkene pakker inn glass og lignende i. Hvilken stempelpute du bruker spiller ingen rolle for resultatet. Bruk den type blekk som passer til den fargeleggingsteknikken du vil bruke.

På mitt første lys vil jeg fargelegge med Copics, og stempler motivet mitt med Adirondack.

*******
Stamped candles are so fun to make, and many have asked me how I do this. Of course I will share this with you. It is not at all difficult, and it is a lot of fun.

There are different ways to do this, but to do it my way you need: White tissue paper, stamps and ink, baking paper, heat tool and of course a candle.

I have burned a lot of stamped candles, and it is no problem, but it is wise to use a big candle 7cm or more wide. When you burn your candle and reach the motif, the tissue paper will stick up, and you can easily cut it. The paper will not bend into the flame, but of course you must never leave a burning candle! The tissue paper is very thin, and it is smelted into the candle, but it is still paper.

You can use any kind of ink you want. I choose the kind of ink that goes with the colouring technique I want to use.
On my first candle I will use my Copics, and I stamp my image with Adirondack.



Fargene blir klare og fine når jeg bruker litt mørke nyanser. Det går ikke å skyggelegge med Copics på dette tynne papiret.

Når motivet er ferdig fargelagt, klipper jeg det ut. Det kan godt stå igjen en hvit kant rundt motivet, denne vil smelte inn i lyset og bli usynelig.

Nå er det på tide å ta frem lys, bakepapir og varmepistolen.
Plasser motivet der du vil ha det på lyset.

******* 
The colours will be fine and bright if you use your dark markers. You can not make shadows as usual on this thin paper.
When I am done colouring my image, I cut it out with my scissor. You can leave a white edge around the image that will disappear on the candle.
Now it is time to find candle, baking paper and the heat tool.

Put your image where you want it on the candle.






Bruk et stort stykke bakepapir, legg det rundt lyset, og hold det slett og stramt med den ene hånden.
Bruk varmepistolen på motivet. Jeg holder pistolen ca 20cm unna lyset, og beveger den hele tiden.

Gjennom bakepapiret ser du lett forandringen når motivet smelter inn i lyset. Da beveger du raskt pistolen videre, helt til du ser at hele motivet er på plass. Fjern bakepapiret forsiktig, og lyset ditt er ferdig.

*******

Use a big sheet of baking paper, and hold it tight around the candle with your hand.
Now use the heat tool on your motif. I keep the heat about 20cm away from the candle, and I move it around all the time. Trough the baking paper it is easy to see when the image is starting to smelt into the candle. Then you quickly move your heat to another area, until you see that your whole image has smelted into the candle.

Gently remove the baking paper, and your candle is all finished.






_________________________

Jeg hadde hørt at det var mulig å fargelegge med Distress på det tynne silkepapiret, men må innrømme at jeg var skeptisk. Allikevel måtte jeg jo prøve, og stemplet motivet mitt med Stazon.

*******


I heard it is possible to colour with Distress Ink on this thin paper, but I have to admit I was skeptic.
Still I had to try, and I stamped my next image with Stazon.




Jeg det gikk som en drøm, med skyggelegging og det hele.
Legg et tørkepapir under motivet, det vil suge opp overflødig vann, og mal i vei.
Her ser du rosemotivet mitt ferdig malt med Distress.
Så klipper jeg rundt motivet, og smelter det inn i lyset mitt med varmepistolen.

*******

And it works like a dream, with shadows and all.
Just put a napkin underneath your image when you use watercolors that will absorb the extra water.
Here you can see my image coloured with Distress Ink.
Then cut out the image, and smelt it into the candle like I described before.







___________________________


 
Er du ikke glad i å fargelegge, så kan du fortsatt være med på moroa. Det finnes så mange lekre motiv som ikke krever fargelegging, og alle detaljer kommer overraskende godt frem på det ferdige lyset.
 
*******

If you are not too happy about colouring, you can still play along. There are so many beautiful images that don`t need colouring, and all the details will show surprisingly well on your candle.







___________________________

Lysene blir ekstra personlig om du har en fin tekst på baksiden.

Bare velg en tekst, stemple, klipp ut, og smelt det inn i lyset.

*******
A nice text on the backside will give your candle a personal touch.
Just pick a text, stamp it, cut it out and smelt it into the candle.








Litt pynt nederst, langt unna flammen, og lysene mine er helt ferdige.

*******
With some decorations on the lower part, far from the flame, my candles are all finished.






Jeg håper dere likte min tutorial, lykke til med deres stemplede lys!

*******
I hope you liked my tutorial and good luck with your stamped candles!

20 comments:

Unknown said...

Fantastiske lys Marianne!!!
Tusen takk for fin tutorial, dette må prøves!!!!

Klem,
Jorunn

Christina / Synål / Stina said...

Vad snygga ljus.
Perfekta presenten.
Tack

Gro said...

Kjempefine lys Marianne!!!!
Dette har jeg hatt lyst til å prøve lenge.... :-)
Får se om ikke jeg får det til en dag...:-)
Var noen som hadde vært på et marked i Sande og de skrøt veldig av lysene dine.... :-)

Klem, Gro

Jorunns hobbyblogg said...

Tusen takk skal du for bra frklaring, dette skal jeg jammen prøve!! Det rosestempelet ditt var forresten spesielt nydelig, husker du hvor du kjøpte det? eller hvem som har laget det?

Jorunn

Marianne said...

Hei Jorunn.
Tusen takk for koselig tilbakemelding:)
Rosestempelet er fra "Impression Obsession", og jeg kjøpte mitt for lenge siden hos Hobbykroken, men jeg finner det ikke der nå. Du får nok leite litt...

Marianne:)

❤ Kaia said...

Kjempeflott.
Fantastisk flotte lys.
Tusen takk for tutorialen, nå er det bare å kjøpe inn noen lys og silkepapir.....
Klem fra Kaia

Wenche said...

Nydelig Marianne!! Super tutorial og jeg likte godt at du tok med fargelegging med Distress Ink!
Nå har jeg nok et prosjekt på listen over todo's. Den vokser fortere enn jeg klarer å produsere, hehe. Men slik er det når det er så mye inspirasjon å hente over alt.
Kanskje du kan lage en liten tutorial på håndsøm?? - det har jeg såå lyst til å prøve. Jeg har ennå tilgode å se noen andre lage så fine kort med håndsøm som deg.

Ha en fin og kreativ uke!

Klem Wenche :0)

May-Bente said...

Knall, Marianne!
Tusen takk for tutorial, må prøves!!

Klem fra meg:))

Tonje said...

Det var en flott tutorial og nydelige lys du lagde! Fikk veldig lyst til å forsøke meg på dette!

Hege-Annie Simonsen said...

Du er så flink atte, Marianne! :) takk for beskrivelse om hvordan lage lys med stempelmotiver. jeg vurderer å lage noen med servietter med motiv.

:) Klem

Mia said...

Underbart!!! Detta tilltalar mig som gärna gör saker som jag har användning av!!
Det kommer nog att bli några ljus här hos mig så småningom!
Tack för tipset!!
//mia

Unknown said...

Underbara ljus! Det här tipset har jag redan lagt på minnet, skall snart förslka ta mig tid att prova!
Tack för att du delat med dig av ditt fina tips!

Anonymous said...

Utrolig flotte lys!
Det må jeg prøve.
Takk for at du deler!

Gugga said...

Thank you so much for this wonderful tutorial, you are so talented!

may britt said...

hei:-) fantastiske lys og fin forklaring.Ein fin gaveide - kan du hugse kven som har laga hjortestempelet? og evt. kvar du har kjøpt det? Eg kjenner ein jeger som ville blitt glad for eit slikt kort.
May Britt

may britt said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hvorfor ikke:)

Gunhild Kjerstad said...

Utrolig flotte lys. Jeg har prøvd meg på noen jys jeg også, men sliter litt med at talgen begynner å renne, slik at lyset blir ujevnt. Mulig jeg kanskje brukte litt for grov serviett (en sånn som ikke går ann å rive av lagvis)fordi det var vanskelig å smelte motivet inn i lyset. Kanskje det går bedre med silkepapir?

liszha said...

Wow! That easy! And such a great result. Thank you so much for sharing this!

Anonymous said...

Your ѕtyle is so unique in сomparіsоn tо other fοlκs I have reаd stuff from.

I appreсіate you for posting
when уou've got the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.
Stop by my web blog :: Sklep Internetowy