Wednesday, February 25, 2009

Coloring with TOMBOW markers!

Hei der!! Jorunn og jeg (Camilla) vil vise dere hvordan man fargelegger med Tombow tusjer. Vi er begge mest vant til Distress, så dette trodde vi skulle bli litt av en utfordring. Men det viste seg at å fargelegge med Tombow tusjer er ikke så ulikt det å fargelegge med Distress, noe som du snart skal få se ;)

Hello you!! Jorunn and me (Camilla) want to show you how to colour with Tombow markers. We are both most used to colour with Distresses, so you could say this was a challenge for us. But in fact coloring with Tombow markers is not so different from Distress colouring. Something you soon will see;)
Jeg vil nå vise hvordan man fargelegger musen Henry fra Whiff of Joy. Den er stemplet på akvarell papir 300g med Archival Ink, Jet Black. Jeg har brukt de fire Tombow tusjene som du ser i banneren. Jeg startet med kroppen, og fargen brun # 969 var perfekt for dette. Jeg startet med å sette en strek der jeg ville ha det mørkest, se på bildet;

I will now show you how to colour Henry the mouse from Whiff of Joy. It is stamped on water-colour paper 300g, with Archival Ink, Jet Black. I have used the four Tombow markers you can see in the header. I started with coloring his body. And the brown #969 is just perfect for this. I started by adding colour to the sides I wanted to be darkest. Take a look at the photo:
Som dere ser så trenger jeg ikke mye farge. Jeg brukte så en liten pensel, size 01. Jeg fuktet penselen og dro fargen innover på motivet. Dette gikk veldig lett og skyggene la seg selv.

As you can see I did not need much colour. I then used my brush, size 01. Added some water and drag the colour into the image. It went quite easy. And the shadow made itself!
Nå begynte jeg å jobbe videre på kroppen, og fant steder der det var naturlig at det var mørkest farge og satte en strek med Tombow tusjen.

Now I worked further on with the mouse's body. Found the spots where it would naturally be darkest, and draw a brown line with my Tombow.
Igjen så brukte jeg den fuktige penselen, og fortsatte å jobbe videre med kroppen.

I used the moisture brush again. Then I worked further on the mouse.
Slik ser det ut.
And it looks like this.
Nå ville jeg ha litt rødt i ørene og på magen. Jeg bruke rød #856. Du kan såvidt se strekene her på bildet:

Now I wanted some redish colour in his ears and on his tummy. I used the red #856. You nearly can see it on the photo:
Jeg bruker den fuktige penselen igjen, og drar fargen utover.

I used the brush again, and drag the colour out.
Jeg syns det bli litt vel mye rødt, så jeg la på litt mer brunt for å tone det ned.

I thought it went too redish, so I added some more brown, to tone it down.
Når jeg var ferdig med musen, begynte jeg på muffinsen. Jeg ville ha den litt lilla, så da startet jeg med blå # 528.

When this was draged out, I started colouring the cup cake. I wanted it to be a bit purple, so I started with the blue #528.
Igjen så bruker jeg den fuktige penselen til å dra fargen utover.

Used the moisture brush again, and drag out the colour.
Siden dette skal bli en jordbær muffins, så vil jeg at glasuern skal være rosa. Så da bruker jeg igjen rød # 856.

It should be a strawberry cup cake, so I want the cream to be pinkish. Here I used the red #856 again.
Jeg bruker penselen og drar rødfargen utover, dette ser fint ut, men jeg vil gjerne ha litt lilla på muffinspapiret.

Used the brush again, and it looks nice. But I still want the paper on the cup cake to be a bit purple.
Så like under kanten på glasuren legger jeg på en strek med rød #856, og drar fargen nedover med pensel. Jeg har også fargelagt stearinlyset med blått, og flammen med rød og gul
# 025. Jeg har brukt penselen på alt, og her ser dere det ferdige resultatet:

So under the cream I added more red #856, and drag it down with the brush. I also coloured in the candlelight with the blue, and the red and yellow #025 for the flame. On it all I drag the colour out using the brush. And here is the finished result:
Og tilslutt ser dere den glade festmusa ferdig på kortet. Klart til å bli gitt bort til en bursdagsgutt ;)

And here you can see the happy partymouse on the card! Ready to be given away to a birthday-boy;)
...og Jorunn har selvsagt laget noen kort med Tombow tusjene også (fargeleggingen vår var så lik at vi valgte å bare ta med en "oppskrift"):
...and Jorunn has of course made some cards to with the Tombows too (our colouring were so simular that we decided to only show one tutorial):
Jorunn har brukt fargene brun #969, hud #990, Grønn #249 og rød # 856 til Shy bear

Jorunn used the colors Brown #969, skin #990, Green #249 and Red #856 on Shy Bear
På dette kortet har Jorunn brukt fargene;
Grønn # 249, Gul # 025, Hud # 990, Brun # 969, Rød # 856 and Blått på vingene #528.

In this card Jorunn used the colors;
Green # 249, Yellow # 025, Skin # 990, Brown # 969, Red # 856 and Blue on the wings #528.

Som dere ser så er denne fargeleggingsteknikken enkel, og du kan kombinere flere farger for å lage nye nyanser. Og siden fargen er inne i tusjen, så blir det ikke søl når du skal bruke dem.
Det er mange ulike måter å bruke Tombow tusjene på, og det er ikke nødvendig å bruke pensel heller.
Jorunn og jeg fikk våre Tombow tusjer fra Motivet.com. Tusen takk til Stephanie som fikk oss til å prøve desse. Hun har laget en flott video om hvordan vi kan farglegge med tusjene, den finner du HER.

As you saw the colouring is easy, and you can combine more colours to make different blendings. And since the colour is in the marker, you will not get smutty working with them. There are many ways to colour with Tombow markers, you don't have to use a brush either.
Jorunn and I got our Tombow markers from Motivet.com. Thanks to Stephanie who made us try these! She has made a great video of how to colour with the markers, so take a look HERE.

8 comments:

Mim... said...

Vad snyggt det blev, det är jättebra när ni visar på detta sättet. Bara en fråga vad doppade du penseln i, vatten? eller?

Karita said...

WOW! Great tutorial! I have never even heard these Tombow Markers.. Now, when I saw this tutorial, I want to buy those markers.. Your colouring is absolutely so beautiful. Thank you for sharing this :)

Camilla said...

Mim: Yes I used water for the brush:)

Lenes stempelkrok said...

Dere to er så flinke!! Riktig lekkert ble dette:-)

Iren said...

Aldeles lekkert dette her! Takk for at dere minnet meg på denne flotte teknikken som jeg brukte da jeg startet min karriere som kortlager for snart 10 år siden. Jammen meg skal jeg prøve å friske opp dette jeg også for det er jo så gøy!

Så er dere jo begge så utrolig flinke også da det må jo sies!!!

Utrolig inspirerende så jeg må få si 1000 takk!!!

Eva Helen said...

Sååå flinke dere er og så flott at dere vil dele dette med oss!Kjempe flott.

Anonymous said...

Åh men så fint! Jag vill också kunna måla så fint med skuggningar. Men övning kanske ger färdighet, det brukar ju vara så har jag hört! ;o)

Jättefint tjejer!

Anonymous said...

I use a lot of Tombows too. Your tutorial is very well done.