Thursday, January 21, 2010

Mosaikk kort ~ Mosaic card

Vi fortsetter januar med fokus på å spare kostnader, og noe jeg tror alle i denne hobbyen har, er en stor restekurv med papri, både mønster og kartong!
Vi har fått besøk av en norsk jente, Gry, som har vist oss en utmerket måte å få brukt opp litt av restepapiret vårt. Vi lager mosaikk kort i dag! 


We continue our journey with "cheap crafting" in January, and something I believe we all have in this hobby, is a large basket with left over papers, scraps, 
both pattern papers and card stocks.
We have a visitor today, a Norwegian girl, Gry, who has shown us a perfect way to use some of our scraps. We are making mosaic cards today! 




Mosaikk kort 1 - Mosaic Card 1

Til dette kurset har jeg brukt følgende: 
Skjærebrett
Limark (jeg har brukt dobbeltsidig, www.stoffimport.no A4 ark)
Restepapir - jeg har funnet frem noen resteark ton-i-ton som passer motivet mitt
Motiv til ferdig kort
Saks

To this card you need:
A cutter
Glue paper (I have used double sided glue paper, it is sold here www.stoffimport.no)
Scraps (I have found some scraps that matches each other and also the colors in my image)
Image
Scissors 




Mitt ferdige kort skal være i str 15 x 15. Derfor kutter jeg limarket i et kvadrat på 13 x 13 cm - da har jeg litt plass til panel bak etterpå.
My finished card is sized 6" x 6", so I cut the glue paper into a quadrant on 5 1/8"x5 1/8"- and that way I make room for a card stock behind it later.





Av restepapirbitene kutter jeg strimler - tykkelsen er helt opptil deg selv. Jeg varierer mellom ca 0,5 og 0.7 cm.
I cut the scraps into strips - how tick is entirely up to you, I usually cut them 3/16" or 1/4" wide.




 Deretter løsner jeg limarket på den ene siden. Her er det viktig at ikke rester e.l. av papir faller nedpå da limarket er såpass kraftig så alt fester seg umiddelbart...
Now I loosen the cover on one side of the glue paper. It is important that no left over paper or something like that falls onto the glue paper... this is powerful glue and you will not get it off..





 Begynn så å legge en strimmel på skrå på limarket
Start putting strips of paper on the glue paper - horizontally




  
Så en etter en i den fargerekkefølgen du vil ha. Legg de tett inntil hverandre så de dekker limarket. Det gjør ingenting om strimlene kommer langt på utsiden av limarket 
- dette skal vi klippe bort siden.
  Put one by one down, close to each other, in the color line you would like it to be. They have to cover the glue paper. The scraps can go way outside the glue paper, we cut that off later.




Her har jeg snudd litt på limarket og fortsetter på samme måte. Jobb deg fram det mønsteret du ønsker til hele limarket er dekket.
  I have turned the glue paper sideways and continue putting scraps on the glue paper. 

Work your way around the glue paper, making the pattern you want, 
continue until all of the glue paper is covered.






 
Da har jeg dekket hele limarket med restestrimlene mine.
Now the entire glue paper are covered with paper strips



 
Nå snur du limarket så baksiden kommer fram.
Vi skal klippe langs kanten av limarket - bort med alle strimlene som stikker på utsiden..
Turn the glue paper up side down, and cut along the edges

 

 
Og slik ble min mosaikk bakgrunn
  Here is my finished mosaic background:

 


Og mitt ferdige kort med litt pynt og stæsj
And the finished card:

 


 Mosaikk kort 2 ~ Mosaic card 2

Her trenger du:
Resteark
Limark
Glitter eller Pearl Ex pulver

You need:
Scraps
Glue paper
Glitter or Pearl Ex powder



Legg strimler som forklart over, MEN her skal du ha litt mellomrom slik at du ser limarket
(2 - 3 millimeter)
Put strips of papers on the glue papers, BUT this time the glue paper is visual between the strips of paper (1/16")



Her ser dere det gule som limarket og mellomrommet
See the yellow on the glue paper between the scraps?


Snu limarket og klipp bort rester som forklart tidligere. Nå finner du fram q-tips og glitter/pearl ex pulver. Husk å legge et kopiark under - pulveret faller flere steder enn på motivet ditt og det kan samles opp igjen.
Turn the glue paper and cut of the strips that goes outside the quadrant. Use a q-tip and the glitter/pearl ex powder. Remember to put some paper under neath before adding glitter/powder.



Ta rikelig glitter på q-tipsen og dra/strø det utover limarket. Dekk over det hele.
Have lots of glitter/powder on the q-tip and add it on the glue paper. Cover all the stripes with glue between the papers.



Slik ser motivet ut med masse glitter
Here it is all covered with glitter



Ta så en myk børste og børste av det overflødige glitteret
Take a soft brush and brush of the left over glitter




Og her er det ferdige kortet - mosaikk med glitter
Here is the finished card - mosaic with glitter



Mosaikk kort 3 ~ Mosaic card 3:
På det siste kortet her har jeg laget en firkantet mosaikkbakgrunn. Jeg har så brukt skjærebrettet mitt og delt motivet i 4 trekanter. Disse er så satt sammen "feil" iht mønsteret og kuttet litt på hjørnene.
På den måten fikk jeg en annerledes mosaikkbakgrunn

On my last card I have made a square mosaic background. I have then cut it into 4 triangles, and put it together again "the wrong way" and cut a little of the corners.
This way I got a totally different mosaic background.




En nærmere titt ~ A close up: 
 


Tusen takk til Gry for den fantastiske tutorialen og de nydelige kortene!
Var ikke det et fantastisk flott tips til hvordan få brukt opp restene og samtidig skape nydelige bakgrunner og kort, uten å bruke en formue i nye papirer? 
 

 Thank you Gry for the amazing tutorial and the stunning cards!

Wasn't this an incredible idea on how to use those scraps and make stunning backgrounds without spending a fortune on new papers?
***


Vi avslutter dagens innlegg med Petra sitt fantastiske
mosaikk kort.
Hun har gjort en annen variant, der hun har stemplet på restepapiret, før hun har delt opp i biter og satt sammen sin mosaikk.
Nydelig!! 


We finish off todays posting with Petras fabulous 
mosaic card.
She has made another sample of mosaic cards. She has stamped images on the left over papers before cutting it into the pieces and before making mosaic on the card.
Stunning!!!




Håper dere fikk noen gode idèer, og husk at vi vil gjerne se deres mosaikk kort.
Send oss gjerne en e-post til Readers gallery; stampartic@gmail.com

I hope you all got some great ideas from the tutorial, and remember 
we would love to see your mosaic cards.
Please send us an e-mail to the Readers gallery: stampartic@gmail.com

22 comments:

Janniche Drivdal Eriksen said...

o lala dette var flott!
jeg har mange sånne strimler jeg ...
nå fikk jeg mange flotte ideer!
tusen takk!

Wenche said...

Dette var en kjempeidè. Må prøves...

;0) Wenche

Bodil said...

Dette var jo supersmart :) Og så fint det ble, en flott måte å få brukt rester på. Dette skal jeg prøve :)
Takk for at dere deler slike spareideer :)

Sasha Bataieva said...

Thank you! It's good idea and very beautiful cards :)

Lisbeths kort og scrap said...

Kjempeide! Ut å kjøpe flere limark!

Mia said...

Fantastiska kort!!! DEtta måste testas!!:o)
//mia

Unknown said...

What a great idea and I love it. I will try to make such a mozaikcard as soon as I can. Thanks for the tutorial! Regards Ageeth

Mim... said...

Tack för att ni ger bra tips och snyggt är det också.

Unknown said...

Super!!!!

Groetjes Ingrid.

Lene said...

Så stilig !! Dette må jeg nok prøve på! Takk for en flott artikkel!

Petra/Paradise said...

WOW!!!
Häftiga mosaik kort!!
Vilket jobb, det måste jag absolut testa!
Restultatet blir helt enastående snyggt!!! =D

Kram Petra

Gro said...

Disse var utrolig flotte. Har sett disse kortene og lurt på hvordan de ble laget. Nå vet jeg.

Tusen takk.

Anonymous said...

WOW!!!
Vilken härlig tutorial Gry har skrivit... det här känns som att jag kommer använda massor av, jag gillade alla korten jättemycket.

Kram Ulrica

Gry-Heidi said...

For en super måte å bli kvitt litt restepapir på, og med dette flotte resultatet a gitt :o)
Tusen takk for at dere deler alle supre idéer :o)

Klem, Gry-Heidi

WhiteRacoon said...

Brilliant idea!!!
Thank you so much for sharing! I really love the effect, and it's not hard to make. I'll surely use this feature in my projects. Thanks for inspiration! =)

Janette said...

This is a much needed idea,I so love your cards they are amazing,always looking for new ideas too,thankyou so much for sharing this,I am off to find my scraps.x

Lene said...

Sikke en fin tutorial. Jeg har prøvet teknikken, og det er faktisk ret sjovt at lave. I kan se resultatet på min blog hvis i vil.

Knus fra Lene

Cina99 said...

WOW, så läckert med mosaikkort!!! Vilka idéer ni kommer med! :)

kortmakeri said...

Tack för en smart ide, det måste jag pröva, sagt och gjort, det blev ett kort av mina spillbitar, som jag sparat, jag tyckte det var så fint, tack än en gång!

Anonymous said...

ok, cool... i just brought tons of fresh emo backgrounds on my blog
http://www.emo-backgrounds.info

Ewelina said...

Wow i loved this!!!

Galina said...

Добрый день! Очень понравился МК. Спасибо!