Thursday, March 12, 2009

Pynte på innsiden av kort ~ Decorating the inside of the card

I Norge har vi mange talentfulle og dyktige kortmakere, og en av disse la vi merke til var så flink til pynte innsiden av kortene også. Tone Mauseth heter hun og her viser hun oss hvordan hun lager vakre innsider på kortene som matcher fremsiden.

In Norway we have many talented and great card makers, and one of them we noticed always had the most beautful decorated inside on her cards. Tone Mauseth is her name, and she is going to show us how to make the inside of the card match the decorated front.

Jeg er en livsglad dame på 43år. Er gift med Torvald. Er mor til to flotte ungdommer.
Jobber på en videregående skole med funksjonshemmede ungdom. Jeg lager kort med noen elever, og de synes det er
like moro som oss å lage fine kort. Enkelte elsker å sitte i timevis å lage kort.
Mine to ungdommer lager også kort og scrappe.
Er veldig hyggelig når vi trekker ut spisebordet og vi setter oss sammen å lager kort.
Kan ikke huske når jeg startet med denne hobbyen, og ble helt hekte på papirer og stæsj.
Tror det må være 14år siden første gang jeg ble vist div stempler av en nabo som kom fra USA.
Før jeg startet med kortlaging malte jeg på porselen, tremaling, strikking osv.
Har vel som de aller fleste vært innom mange ting får kortlagingen tok helt av.
Jeg har fått mange gode venner via forum på nette.
Noen av mine beste venninner har jeg faktisk blitt kjent med gjennom denne hobbyen.

Jeg har nettopp opprettet meg blog. Ta gjerne en titt i den.
Min bloggadr. er http://tonemau.blogspot.com/

I`m a happy lady aged 43 years old, married to Torvald. I have two children, both wonderful teenagers. I work in a high school for disabled teenagers. I make cards with some of my students, and they love this hobby as much as we do.
Some of them can spend hours making cards.
My two children are also into card making and scrap booking.
It is very nice when we all gather around the dining table to make cards.
I don`t remember exactly when I got started with this hobby, but got hooked when a neighbor came home from USA with some rubber stamps.
Before that I painted porcelain, painted on tree, knitting and so on.
Like so many other people, I`ve been into different crafting hobbies, before I was introduced to card making, and it just took off…
I have made some very good friends on Message boards for card makers. And some of my very best friends I have met through this hobby.

I just recently started my own blog at : http://tonemau.blogspot.com
You are welcome to stop by.


Tutorial:

Hvordan jeg jobber når jeg skal lage innsiden av et kort.
Jeg lager først utsiden av korte, for da har jeg lagt rammen for hvordan innsiden blir.
Jeg har funnet ut at stempler som passer i hjørnet og litt avlange er supre til innsiden.
Pass på at de ikke er for store for det skal være plass til tekst også.

How I work when making the inside of a card.
First I finish the front of the card, and I take elements from the front inside the card.
Corner stamps, and rectangular stamps are perfect for the inside, just make sure they are not too big, we need to leave room for the text too.



1)

Panelet inni bruker jeg billig akvarellpapir som er kjøpt på CO,
eller skisse blogg som er kjøpt på Nille.Jeg kapper alltid arket i 13,5x13,5 cm.
Så svamper jeg rundt kanten. Jeg starter alltid litt utenfor panelet og drar svampen med lett hånd inn på panelet.

The cardstock I use inside is in-expensive aquarelle paper bought at Clas Ohlson or Nille or similar stores. I cut the cardstock to a square size 13,5 x 13,5 cm. Then I use a sponge and add ink on the edges. I always start outside the cardstock and rub the sponge lightly on to the cardstock.


2)

Jeg limer på restepapir. Så tegner jeg streken 0,5 cm fra ytterkant.
Så lager jeg en ny strek på innsiden av rammen igjen, men da lager jeg den bare i et hjørne.
Tredje streken lager jeg i sikk sakk strek ca.0,5 cm innen for den andre streken.
Jeg bruker linjal og skjelver litt på hånden for å få den effekten jeg ønsker. Avslutter også av og til med noen prikker i enden av streken.

I use some left over pattern paper, and glue it to the card stock. Then I draw a line 0,5 cm from the edge, around the card stock. I make another line on the inside of the frame I just drew, but this time only in one of the corners. The third line is not straight but a zig-zag line about 0,5 cm from the second line. I use a ruler and a “shaken” hand, to achieve the effect I want. I end the last lines with dots.


3)


Bruker Stazone når jeg stempler på motivet.
I use Staz on when stamping the image.

4)

Jeg har stanset ut 2 retroblomster. Den ene svampet jeg i oransje, og den andre bruker jeg swirle på.+ at jeg har svampet med litt brunt i kantene.

I used retro flower punch to get the die cuts of the flowers. On the first flower I used orange ink and a sponge to color it. The other flower I have stamped swirls on, and distressed it a little with brown ink.


5)

Stanser ut to stk retroblomst, og stempler en swirle over.
Ruller kanten av blomsten rundt en trepinne, for å få litt bøy på blomsten.

I use the retro flower punch again to make die cuts, and I stamp swirls over the petals.
I roll the edges of the petals around a wooden stick, to make them bend a little.

6)
Lager et panel på 14x14cm og fester panelet på 13,5x13,5 til dette.
Setter fast retroblomatene med en brads.

Make a square 14 cm x 14 cm, and glue the card stock we made earlier (13,5 cm x 13,5 cm) on to this square. Use brads to fasten the retro flowers.

7)

Har også pyntet litt på høyre side av innsiden av kortet.
I also decorated a little at the right side of the inside.

8)

Her ser dere begge sidene av innsiden på kortet.
Here you can see both the pages on the inside.

*********

Tone har laget flere kort til inspirasjon og eksempel på hvordan pynte på innsiden.
Tone has made more cards to inspire us and to show us more exampels for decorated insides.





**********


***********




**************



**********



*********



*********


*********

Tusen takk Tone for inspirasjon og en kjempeflott tutorial til nydelige innsider.
Thank you tone for the inspiration and for the great tutorial to beautiful inside of a card.

23 comments:

Eva Helen said...

Så flotte kort og kjempe fin inspirasjon til hvordan man pynter inni kortet!

Anonymous said...

Men...vad fint:) Jättebra med inspiration hur man kan dekorera insidan.

Lillemor said...

Så vackra insidor! Så roligt att se flera olika förslag hur man kan dekorera korten innuti, det ska jag också pröva!
Lillemor

Aud said...

WOW! Tone, det var mange helt fantastiske lekre kort du hadde laget. Både på forsiden og inni var det forseggjort og nyyyydelig!♥♥♥

- og så må jeg bare si at du er verdensmester på fargelegging også!!!

Zarah said...

Fantatsiskt snyggt!!

Mokka said...

Så utrolig bra artikkel! Jeg syns alltid det er like vanskelig å pynte innsiden på kortene!

Anonymous said...

Jätte fina kort. Tack för att ni delade med er hur man dekorera insidan.

Anonymous said...

Ser så lätt ut när någon som kan gör detta! Och visst, det är väl inte så svårt bara man bara ger sej tid. :) Måste ta sej själv i kragen och börja dekorera insidan också.
Tack för inspirationen!

Britt Torunn said...

Flotte innsider!
Tusen takk for mange gode tips:)

Astrid said...

Kjempeflott artikkel:-) Her var det masse innspirasjon å hente....helt supert!!
Dette må prøves ut for jeg synes også det ofte er vanskelig å lage en innside, og da spesielt en som harmonerer med fremsiden.

Kickans_blogg said...

Åh så fina insidor på korten!!
Härligt! Nu fick man lite nya idéer!! :0)
Kramen Kicki

GryA said...

Visste ikke at jeg hadde en så flink kollega. Jeg glemmer alltid å pynte på innsiden,men nå fikk jeg mye inspirasjon!

Tone said...

Tusen takk alle sammen for alle rosende ord. Det setter jeg så pris på. Så flott at dere får ideer og lyst til å pynte innsiden av kortene. Dette har jeg gjort alltid. Klarer ikke å la vær jeg. Føler ikke at kortene min er ferdig før jeg har pyntet litt på innsiden. Er jo ikke så mye som skal til da.
Hihihihi verden er ikke stor GryA. Artig at vi er flere som digger denne hobbyen.

Jeanette said...

Wow så lekre kort! Super tutorial! :)

Stinne said...

Lækker tuterial - jeg vil helt klart prøve det hele snart - for det ser kanon godt ud. !!!:-)

Anonymous said...

wow!! Helt enastående va fint!! Så härligt med alla olika stilar på korten och insidorna!
Tack för inspirationen Tone!!!! =D
Kram Petra

Mim... said...

Så flott, superfina kort och insidor

moi said...

Thanks, you make wonderful insides the cards.

hugs, moi

Wildärtan said...

Oj oj oj så snygga insidor!! Mycket bra inspiration - tackar!

Heike said...

wonderful!!!

Heike

Ann-Lovise said...

Tuuuuuusen takk for flotte idear!!! Kjempeflotte kort med flott inspirasjon :) :)

Merethe A said...

Hei. Nok en flått turtoial... takk for at du deler.. godt å få litt inspirasjon til insiden av kortene... Men du... det stemplet du har brukt her på brudepar kortet "LOVE" Hva heter det og hvem har det... Det likte jeg kjempe godt... tusen takk for en flott blogg... ty :)

Merethe

Ericacyww said...

Ser så lätt ut när någon som kan gör detta! Och visst, det är väl inte så svårt bara man bara ger sej tid. :) Måste ta sej själv i kragen och börja dekorera insidan också. Tack för inspirationen!