Thursday, December 3, 2009

Day 4 of StampARTic´s birthdayparty!! (part 3)


Dags att publicera den tredje och sista del av detta födelsedagsfirande för idag!

Time for me to publish the third and last part of this birthday party for today!


Jag har många gånger fått frågan om hur jag gör mina popup-kort.
Det är verkligen super enkelt och många gånger är det bara fantasin som sätter gränserna.

Many times I have get a question how I do my popup-card.
It´s really easy and many times it´s just the imagination who sets the boundary.


Men jag tänkte nu visa en liten enkel beskrivning på hur man går tillväga för att få den rätta popup-funktionen.

But now I´m going to show you a simple description how you make that right popup-function.





Börja med att leta fram lite papper som du gillar
och som kan tänkas passa för det ändamål du ska ha kortet till.
Det du behöver är minst två cardstock.
Jag brukar använda ett mörkare papper som stomme
och ett vitt papper som kommer bli själva ”popup-delen”.
Sen ska man ju givetvis även ha lite mönstrade papper också, välj ut efter tycke och smak.

Start looking for some papers you really like and fits for the card you want to do.
You need at least two cardstocks.
I use to use a darker paper as a structure and a white paper to the “popup-part”.
Then, of cause, you also need some patterned papers, choose after opinion and taste.


Skär ner själva kortstommen(gråa pappret) till 15 x 30 cm. Biga på mitten.

Cut down the structure paper (the grey paper) to the size 15 x 30 cm. Fold it in the middle.



Skär även ner det vita pappret men låt det gärna vara något mindre än själva kortstommen..
Ca 14,6 x 29,6 cm.
Biga på mitten.

Cut down the white paper, but let it be little bit smaller. Around 14,6 x 29,6 cm.
Fold it in the middle.



Här ser ni hur det ska se ut. Det vita pappret ska ligga inuti kortstommen.

Here you can see how it going to look like. The white paper is placed in to the structure paper.



Tag det vita pappret. Nu ska du rita upp vart ungefär du vill ha popup-funktionen.
Viktigt är att du utgår från papprets vikta mitt. Och skär lika många cm åt båda hållen.
Jag (exempelvis) väljer att skära 4 cm åt båda håll, alltså blir remsan 8 cm allt som allt.
Remsans bredd skall vara runt 1-1,5cm.
Skär längs linjerna med en skalpell.

Take only the white paper.
Now, draw a stripe where ever you want to have the popup-function.
It´s important you start from the middle of the paper

(where you have folding the paper.)
And it´s also important that you cut equal cm in the both ways.
I (for example) choose to cut 4 cm in the both ways, in other words,

the stripe will be 8 cm totally.
The stripes width is going to be around 1-1,5cm.


Popup-funktionen är klar!Nu är det bara till att börja smycka ditt kort!
Dekorera först det vita pappret. När det är klart kan du limma fast det inuti kortstommen.

The pop up-function is ready!
Now it´s time to start decorate your card!! =)
(Start decorate the white paper. When it´s done, attach (glue) it inside the structure paper.)




Här har jag stämplat upp lite motiv som jag skulle vilja använda..
Nu ska de bara färgläggas och klippas ut…
Jag älskar att bygga upp små miljöer inuti mina popup-kort!

Here I have stamped some stamps. I will coloring them and cut them out.
I love to make a little environment into my pop up-cards!





Man kan även fixa en framsida till kortet.
Det gör att kortet blir ännu stabilare.
Så här blev min framsida:

You can also make a front to your card.
That will make your card more stable.
My front look like this:


Ni ser väl grundstommen va?

You can see the structure paper, right?




Hur blev det invändigt nu då?
VOÌLA!

But how does it look like inside?
VOÌLA!




Jag har dekorerat den vita cardstocken som ett litet vardagsrum.
Soffan är den som ”Poppar upp”.

I have decorate the white card stock as a little living room.
The couch is “popping up”.




Dåligt foto, men här ser ni lite av hur remsan sticker ut från väggen.
Remsans bit som går ner i golvet, det är där jag limmat fast soffan på.
Panelen i bakgrunden var så perfekt i höjd att den kunde limma fast den under själva remsan som sticker ut från väggen.

It´s a really bad photo, but here you can see how it looks like then the stripe
is coming out from the wall.
The pine panel on the wall was so perfect in height so I could glue it under the stripe.




Närbild.

Close photo.



Närbild av fönstret.

Close photo of the window.




Soffan med små, dekorativa kuddar.

The couch with small, decorative pillows


Överskådlig bild.

Foreseeable picture.


Det finns en liten detalj jag tyvärr inte kan visa er.
Även texten har jag raderat då jag vet att personen som ska få kortet
kan får för sig att titta in här.
Hoppas det är ok.
Visar givetvis alla detaljer på kortet EFTER jul! (inne på min egna blogg) =)

The card got a small detail I unfortunately can´t show you.
Even the text is erased in case, if the person (who´s going to get the card)
are visiting this magazine.
Hopes that ok.
Ofcause I will show every details on this card AFTER christmas! (in my personal blog) =)


Lycka till!!

Good luck!



Jag vill även passa på att önska alla en riktigt God Jul!!!!




I will also wish you all a really Merry Christmas!!








//Petra~Paradise



9 comments:

Jane said...

Wow what a stunning card! I love the little living room inside thanks for showing how you made it! hugs, Jane xx

Martha said...

This is really beautiful. I want to make this to!!!! But I don't have that kind of stamps.
Maby you can mail them to me?????????

mettepip said...

Åh, tusen takk for at du deler dette fantastiske kortet!
Så utrolig mange flotte detaljer! Lurer litt på hvor de flotte interiølrstemplene er fra?
Denne pop-upteknikken skal utprøves, det er helt sikkert!

lenislenis said...

Du är så helt otroligt duktig! Jättevackert kort!

Marimer said...

Uhau!!, no le falta ningun detalle a ese salón, es perfecto, con una imaginacion y gusto desbordante, felicidades, precioso trabajo. Bss

Cina99 said...

Jag bara tokgillar dina popup-kort! Man upptäcker nya detaljer varje gång man tittar på kortet :)

Christine Schärfer said...

Oh, fantastisk fint! Jag känner igen stämplarna och hade tänkt köpa de. Men nu kom jag inte ihåg var. Var kan man köpa de fina stämplarna? Som sagt. Jätte fint kort och tack för allt du/ni delar med er. Önskar dig och din familje en riktig God Jul och Ett Gott Nytt År!

Kram
Christine S

Anonymous said...

Hello there
I love that card! This make and these stamps are absolutely stunning!
Could you pleeeeaaaase tell, which make these gorgous stamps are?

greetings from Germany

Galina said...

Какая прелесть!!!! Впервые вижу такой вариант. Очень понравилось.