Friday, September 24, 2010

Alternative use - alternativ användning

Det mesta av mitt skapande går ut på återanvändning. Alternativ användning är kanske ett bättre uttryck. Jag försöker hela tiden utmana mig själv till att komma på andra sätt att använda saker på än det ursprungliga tänkta. Jag gillar inte heller tanken på att slänga saker så istället försöker jag använda upp det.

Själva utmaningen är en stor del av skapandet för mig, det är viktigt att hjärnan får sitt att jobba med och det passar inte mig med färdigmönstrade papper. I de flesta situationer tänker jag några steg extra. Det passar min överaktiva hjärna även om jag kanske hade behövt vila den emellanåt! Det allra bästa är nästan att arbeta med material som man absolut inte förknippar med pyssel. Att komma på andra sätt att använda material är ungefär som att titta på en lägenhet som är målad och inredd på ett sätt som inte alls överensstämmer med min egen smak. Det gäller att skala av och se på det som material istället för något som är färdigt. Jag ställer ofta följande fråga till mig själv - vad kan jag göra med det här? Vad händer om jag klipper i det, river i det, målar på det, embossar det, värmer det eller stämplar på det? I stort sett vad som helst kan användas som dekoration eller för att göra bakgrundspapper.

Min mor kallade mig för fröken tvärtemot när jag var liten. Det stämmer. Jag gör emellanåt saker bara som en vägran att följa strömmen. Jag gillar det individuella, det som visar att jag är jag. Mina kort avspeglar mig väldigt mycket. Det är kanske tur att jag modifierar materialet en smula för annars skulle mitt använda godispapper visa att jag äter en hel del choklad!

Friheten är också större när man har möjlighet att välja material från i stort sett vad som helst. Du är inte begränsad till vad affärerna har för utbud och vad som är mest inne just nu i form av färger, papper samt dekorationer utan du kan väja vad som passar bäst just nu. Har jag inte rätt papper i form av struktur och färg gör jag ett. Och då är inte steget långt till att göra dekorationer som passar perfekt till just det pappret och kortet.

Recycling stuff is a big part of my work. Or maybe alternative use is a better expression. I always try to challenge myself to come up with other ways of using things than the original plan.

The challenge itself is a big part of creating for me. It is important that my brain gets something to work with and patterned papers are not for me! In most situations I think a few steps extra. It suits my over active brain although it surely would have needed to rest every now and then!

What I like the most is to work with material that you absolutely don’t associate with crafting. To think of other ways of using material is like looking at an apartment that is painted and decorated in a way that doesn’t correspond to my own taste. It’s about stripping it down and look at it as material instead of something finished. I often ask myself following questions – what can I do with this? What happens if I rip/cut/paint emboss/ heat or stamp on it? Just about everything can be used as a decoration or used to make background papers.

When I was a child, my mother called me Miss opposite. She was right. I sometimes do things just as a refusal to do what everyone else does. Silly or not, that’s how I am. I prefer the individualistic style that shows that I am me. My cards reflect me a great deal. It might be a good thing that I modify the material somewhat or else my use of used candy wrap would show that I eat a lot of chocolate!

The freedom is greater when you have the possibility to choose material from just about everything. You are not limited to what the stores carry or what’s hot when it comes to colour, paper and decorations. Rather, you can choose what fits you the best right now.

På denna bild visar jag underlagspapper, dvs. papper som jag har haft under pappret jag arbetar med för att skydda underlaget. Ofta blir underlagspapperna väldigt vackra. Det vita pappret är som jag använt under ett papper som jag har svampat på. Det brunaktiga är baksidan av cornflakespaket som jag haft som underlag när jag färga/sprejar blommor och liknande.

On this picture I show protect sheet, i.e. the paper that I’ve had underneath the paper I work with to protect the desk. Often these protect sheets are very beautiful. I’ve used the white paper on the picture underneath a paper that I’ve inked using a blending tool. The brownish paper is the back of a cornflake package that I’ve used as a protect sheet when I ink and spray flowers.
Smink kan ju tyckas vara en märklig ingrediens i papperspysslandet men det passar väldigt bra ihop tycker jag. Ögonskuggor går ypperligt att använda som chalks. Pappret på bilden är gjord med läppstift. Jag har gnidit på olika färger med fingrarna och sedan avslutat med lite skimmer. För att fixera värmde jag det hela. Jag vet ju aldrig hur resultatet kommer att bli och jag vet aldrig om det kommer att lyckas. I det här fallet gick det väldigt bra och jag är otroligt nöjd med pappret, det är nog dags att göra lite fler.

You might think that make up is a strange ingredient in paper crafting but I found that it’s a good match. Old eye shadows can be used as chalk. The paper on the picture is decorated with lip stick. I’ve rubbed different colours into the paper and finished it off with some shimmer. I heated it to fixate it. I never know what the results are or if it’s going to be good. In this case I’m very happy with it and I will definitely make some more.

Reklam, chokladförpackningar, menyer, presentpapper, bruna papperspåsar – det finns inga gränser för vad man kan använda. Pappret med kvinnan på är vellum och var med i en resebroschyr. Det guldiga längst upp till vänster är en oanvänd chokladförpackning. Guldiga påsar och papper hittar alltid vägen till min sparlåda!

Chocolate packages, menus, brown paper bags – there are no limits to what you can use. The paper with the woman is vellum and comes from a travelling brochure. I always save paper and bags in gold!

Kork, läder och aluminium passar ypperligt att använda i sina alster. Jag använder ofta läder till att stansa i, speciellt bokstäver blir läckert! Burken är infärgad med alcohol ink och utstansad. Jag använder Cuttlebugs dies, de går lätt genom dessa material. Sizzix dies skall också vara tjocka nog, jag har tyvärr inga själv.

I’ve found that cork, leather and aluminium is perfect for crafting. I often use leather to punch out letters. I’ve used Cuttlebug dies for these materials; it’s easy to punch through. Sizzix dies should also be thick enough but I’ve unfortunately never used them myself.
Det är väl inte så svårt att se var jag handlar kläder någonstans? Noa Noa har alldeles förtjusande prisetiketter på sina kläder. Ofta finns det delar som spets, hyskor och hakar eller andra dekorationer som blir bra att spara till senare tillfällen. Du kanske dock skall vänta tills du inte vill använda plagget längre!

It should be easy to see to spot my favourite store when it comes to clothes. Noa Noa always uses beautiful price tags on their clothes. Often in clothes you find parts that are perfect to save like buttons, lace or other stuff. You should however wait to cut the garment until you don’t want to use it anymore!
Då jag arbetar i laboratorium finns där mängder av objektglas. Dessa är dock inköpta på loppis. Motivet är stämplat på glossy papper, objektglaset är infärgat med alcohol inks och sedan är pappret fastlimmat med glossy accent.

Working in a laboratory I am surrounded by loads of memory glass. These however, I’ve bought at a garage sale. I’ve stamped the motive on glossy paper and coloured the glass with alcohol inks. Then I’ve glued the paper to the glass with glossy accent.
Innan jag slänger saker tar jag ofta sönder dem för att se om det finns något jag kan spara på. Pennor har fina fjädrar som blir utmärkta dekorationer med spets eller kanske organzaband genom. Koppartråden kommer från ett slaktat tangentbord, från elkabeln. Jag tog tillvara på tangenterna också (såklart). De svarta grejerna längst ner till vänster vet jag faktiskt inte vad det är. Att jag inte vet vad det är kommer dock inte att hindra mig ifrån att använda dem!

Before I put something in the garbage I often break it to watch inside if there is something I can save. Pens have nice parts that makes excellent decorations with lace or organza. The copper is the cable from a keyboard. Of course I saved the keys too! I don’t know what the black things in the bottom left corner are but that won’t stop me from using them!


I köket finns massor av spännande saker. Kaffe och te blir ju tjusigt att färga in papper med men har du tänkt på att man kan använda blåbär? Klorin, salt och raklödder är väl inga nyheter för pysselvärlden men visste du att man kan göra riktigt läckra saker med golvvax! Godispapper limmar jag på ett papper för att få stadga och sedan färgar jag in med fluid chalks. Både tandborste samt mascaraborste är perfekt för att få lite grunge stil. Citron har ni kunnat läsa om tidigare i StampARTic. Det gröna locket du ser är en burk med basilika vilket blev ett tjusigt gräspapper!

There are so many household items you can use in your crafting. You surely know that you can make nice backgrounds using coffee and tea but have you thought about trying blue berries? Lots of you already have used bleach, salt and shaving cream but did you know how cool stuff you can make with floor wax? I glue the candy wrap to cardstock for stability and then ink it. Both tooth brushes and mascara are excellent if you like the grunge style. You have been able to read about Connie's wonderful technique with lemon&distress earlier on StampARTic. The green lid you see contains basil which made a beautiful paper that looks like grass.

Det här var väl en konstig bild. Gummibitarna som blir över när man klipper rent sina stämplar slänger man väl? Njaej, inte nödvändigtvis. Jag fick ganska stora bitar över en gång så jag satte fast dem på ez-mount och gjorde en egen stämpel. Här har jag material till att göra många fler!

Well, this might be a strange picture? Don’t you always throw away what’s left of the rubber when you’ve cut out your stamps? Well, not necessarily. I made my own abstract stamp and here I have material to make many more!

Hos floristerna finns många spännande saker. Här har jag hittat något som heter så märkligt som buillontråd eller buljongtråd. Det är väldigt tunn ståltråd som används som dekoration. Även plastpluttarna och nålar finns hos vissa blomsterhandlare, ta på pysselglasögonen nästa gång!

You can find exciting stuff at the florist. I found something called bouillon wire that I use a lot. I even found the plastic drops and needles at a florist. Be sure to put on your crafting glasses next time you visit a florist!
CD-skivor, disketter och fotofilm passar bra att skapa med tycker jag. CD-skivorna går lätt att klippa i om du värmer dem först, annars kan de lätt splittras. Disketterna delar jag på och tar tillvara på den runda tunna skivan inuti. Här hamnade förresten resten av tangentbordet!

I’ve found that CD:s, floppy discs and film works well to create with. The CD:s are easy to cut if you heat them up first. I open up the floppy disc and use the thin disc that is inside. And this is where the rest of the keyboard went!
Diabildsramar finns både i plast samt i kartong. Vill du embossa så är det ett bra tips att använda kartong. Gissa hur jag vet det? I mitten av bilden ser du en embossad plastram. Jag gillar den ändå och jag kommer att använda den som dekoration. Att klä ramarna är lätt, de gröna är klädda med vanligt papper men den silvriga är klädd med aluminiumfolietejp som jag embossat först.

You can find slide mount both in cardboard and plastic. If you want to emboss it, I recommend that you use cardboard. Guess how I know? The piece in the middle of the picture used to be a plastic slide mount. I like how it turned out and I will still use it as a decoration although it didn’t turn out as I had planned. It’s easy to cover them. The green ones in the pictures are covered with paper but the one in silver is covered with embossed aluminium foil tape.
Gamla böcker samt noter ingår väl i allas pysselarsenal numera. Jag ville bara visa min tjusiga Svensk Damtidning från 50-talet.

Every crafter uses old books and note books, right? Probably. I just wanted to show the beautiful Svensk Damtidning from the 50’s.
Det här ser kanske inte ut att passa i papperspysselvärlden? Innehållet på bilden var under lång tid en stor del av min vardag och inget som gav mig positiva känslor. För att ändra på det bestämde jag mig för att testa att skapa med det och det gick alldeles ypperligt. När jag tittar på bilden numera är det främst pysselmaterial jag tänker på.

This might not look as if it fits the paper crafter. The content in this picture was for a long time part of my every day and something that gave me the shiver. To change that I decided to create with it and it worked really well. When I look at the picture now, I see crafting material!
Och om inget annat passar – kolla vad som finns på baksidan!

And if nothing else suits, check out the backside!

Nedan följer ytterligare material som passar ypperligt för alternativ användning:
  • silkespapper, kleenex (klistra fast på cs och målar)
  • tapeter (vackra färger och/eller härlig struktur att måla)
  • slakta smycken (berlocker, kedjor, pärlor)
  • tejp: klar, maskering, aluminium, mesh (finns många tekniker att välja på)
  • kuvert i tyvek (ett material som är väldigt hållbart, roligt att måla och värma)
  • köks- eller toalettrullar
  • vliseline (jag värmer och strösslar på embossingpulver)
  • gelatin (stämpla på eller använda som fönster)
  • använd negativet när du stansat ut motiv
  • bitar som blir över av krympplast, gör en abstrakt dekoration
  • etiketter (stämpla på)
  • hot textile, tyll, organza (värmer)
  • smältlim (gör egna dekos, använd med bladguld eller mica pulver)
  • använd färgprover från färgaffärer (använd som fotomatta eller kanske stämpla på)
  • torka egna löv och blommor och använd som dekoration
  • eller använd att stämpla med
  • små gångjärn, nyckelhål, tavelhängare (Classe Ohlson har allt!)
  • virkade dukar
  • gamla leksaker (dekorera med eller kanske stämpla med däck från leksaksbil)
  • kylskåpsord
  • gamla nycklar
  • kryddor, kanel, stjärnanis, örtkryddor (dekorera med eller använd till bakgrund, gör eget lukt EP)
  • glasspinnar, kaffeskedar
  • pusselbitar
  • plastnät (vitlök, apelsin)
  • verktygslådan har en del spännande saker att dekorera med såsom
  • äggskal (krossa, färglägg och dekorera med)
  • plastlock (keso) stämpla på, stansa ur eller använd som fönster
  • oljekritor (resist eller värm och gör bakgrunder)
  • kreditkort (utmärkt till att göra bakgrunder med eller sprida ut lim)
  • sugrör (göra bakgrunder med, blås ut ink)
Inger's cards...

Skyddspapper, läder, diskettskiva, kork, ståltråd, stämpel gjord på överblivet gummi, ljusmanschett, pristag, färgprov från färgaffären

Protective sheet, leather, floppy disc, cork, wire, stamp made of
rubber remains, price tag, colour sample.

Plastfoliebakgrund, läppstiftspapper, servettpapper, OH-papper,
tapet, ljusmanschett, halsband

Background made of foil, lipstick, tissue, wallpaper, necklace

Boksida, plastgem, chokladförpackning, kulkedja, omrörningssked,
servettpapper, papper gjord av embossingpulver.

Old bookpage, paper clip, spoons, tissue, bead chain, paper/embossing powder

Boksida, godispapper, basilika, diaramar, CD-skiva, läskburk.

Book page, candy wrap, basil, slide mounts, CD, soda can.

Gasbinda, fotofilm, ståltråd, pappersremsor, brunt omslagspapper.

Bandage, film, wire, paper strips, brown wrapping paper.


Silje's cards...

Tidningspapper, toalettrulle, nagellack, UTEE, distress/Gesso.

Newspaper, toilet roll, nail polish.

Tidningspapper, snöre, pengar, gammal etikett.

Newspaper, string, money, old label.

Reklam, tejp och hjärta av nabbipärlor (gjort av Kasper, 5 år)

Flyers and ads, tape and heart made of pearls


Lisette's cards...

Stämplat med legoklossar och bubbelplast.

Stamped with lego and bubble wrapping.

Blomman är gjord av kaffefilter infärgad med glimmermist.

Flower is made of coffee filter.

Boksida, Primaförpackning, muffinsform.

Book page, Prima package, cup cake form.


Connie's card...

Om du har frågor om korten eller tekniker så lägg en kommentar i denna post. Vi svarar så fort vi kan och uppskattar alla kommentarer och frågor! Ha en fin, pysslig dag!

If you have questions about the cards or what techniques we've used, don't hesistate to ask! Please, leave a comment to this post. We appreciate all comments and we weill try to answer you as soon as we can. Have a nice, crafty day!

Inger

7 comments:

Paperaddict said...

Helt fantastisk!
Veldig bra artikkel - og så utrolig mye fint du har kreert av ting som er rundt oss i hverdagen. Tenkte ikke på veldig mye av dette som mulig å få noe fint ut av i utgangspunktet. Takk for en inspirerende artikkel - nå kan jeg jo nesten ikke kaste noe!

Hilde/ Paperadict

Mitt Pyssel Å Hem said...

Vilken inspirationskälla! Roligt att se hur mycket saker som går att använda.
Tack för tipsen!
Trevlig helg!
//Carina

Malin said...

Oj, oj så mycket fint du har gjort av "skräp"! Jag brukar också återanvända både det ena och det andra. Du inspirerar verkligen.

NHL said...

Vad bra detta var! Tack för att du tog dig tid till att göra detta jättejobb för att dela med dig!

Snorkfröken said...

Fantastisk artikel!! Så mycket "skröfs" som kan bli häpnadsväckande konstverk. Tack för alla tips och all inspiration. Sådana där svarta krokar som fanns längst ned till vänster på ena bilden har jag också massor av ju. De kommer med som tillbehör till ringar för gardinupphängning. Nu ska här rotas i gömmorna.

Inger said...

Vad roligt att höra att artikeln inspirerade och att den kan påverka andra att återanvända saker, glädjande! Ja, många fina kort blev det - Artsy-medlemmarna är verkligen duktiga!

Lina said...

Jättebra artikel. Jag gillar också att leta hemma efter saker man kan scrappa. Men här fick jag ännu mer tips på saker, så mycket har inte jag tänkt på. Ska testa flera av dem.
Många fina kort också.