Saturday, September 18, 2010

Home made rosebuds

Vi kan vel aldri få nok av blomster, eller roseknopper???
Jeg har lekt meg litt med kaffi filter, og laget roseknopper og blomster.
Kaffi filter er utrolig morro å leke med, det slites ikke, tåler vann og å bli krøllet og bøyd.
Og så finnes det nesten i alle hjem... så kanskje på ditt kjøkken finner du materiale til 
dekorasjoner til kortet ditt.

Do we ever get enough of flowers and rosebuds??
I don't think so!
I have been playing with coffee filters and made rosebuds and flowers.
Coffee filters are so much fun to play with, it can hold water without ripping, curled and bend, 
and still no rips. 
And... it is to be found in most homes... so maybe you have material for
embellishing your next card right there in your kitchen!

La oss starte - Let's get started:

Dette trenger du:
Kaffi filter
puncher
distress ink
svamp
sprayflaske

This is what you need:
coffee filters
punches
distress ink
sponge
spray bottle

Step 1
Start med kutte i kaffi filteret, jeg har brukt sirkel punch og en oval scallop punch.
Start with making die cuts in the coffee filter, using your punches.
I have used a small circle punch and a oval scallop punch.

Step 2:
Bruk svmapen til å dytte distress ink på sirklene.
Det trenger ikke være fint eller jevnt, bare dytt fargen på.
Jeg har brukt aged mahogany på de små runde sirklene og 
en grønn farge på oval scallop sirklene
Use the sponge to dab distress in on to the circles.
It doesn't have to be even or anything, just dab it on there. 
I have used aged mahogany on the small circles, 
and a green color on the oval scallop circles. 

Step 3:
Spray vann på sirklene og
du vil nå se distress inken forandre seg og trekke seg jevnt utover hele flaten. 
 Spray water on the die cuts, 
and you will now see the distress ink changes and get all even.

Step 4:
Krøll sirklene sammen og la de tørke. 
Curl the die cuts together and let them dry.

Step 5:
Åpne de røde små sirklene og krøll de sammen i bunn.
Ha lim flytende lim i midten av sirkelen (se pilen), og klem sammen.
Open the red die cuts, and curl them at the bottom.
add liquid glue in the center of the die cut, (the arrow), and squeeze.

Step 6:
Jeg har brukt en saks å klipt opp de store ovale scallop sirklene, 
og bruker en liten del av de til å legge rundt den lille roseknoppen, som et blad.
I have used a pair of scissors and cut the large oval scallop die cut into smaller pieces, 
and I wrap it around the small rosebud, as leafs.

Step 7:
Bruk en grønn metall tråd, til å surre rundt roseknoppen, for å lage en stilk.
Jeg sparer på de grønne metall trådene som jeg klipper prima roser o.l, 
og så bruker jeg de til å mine hjemmelagde roseknopper. 
Og nå har du en fiks ferdig roseknopp klar til å gå på kortet ditt. 
Use a green metal wire and wrap it around the rosebud making a stem.
I save my left over metal wires, from prima roses and similar..
and I use them for my home made rosebuds. 
and now you have a rosebud all done, ready for your card. 

Enda en blomster - Another flower:

Her har jeg brukt Retro flower punches, i ulike størrelser på kaffi filteret.
Jeg brukte copic markers til å legge litt farge i senter, og en brun zig marker til å lage prikker.
deretter la jeg den lag på lag, og festet dem sammen med en brad.
Now I have used retro flower punches in different sizes to make die cuts 
in the coffee filters.
I have colored in the center using copic markers and a brown zig marker to make dots. 
I placed them on top of each other and I used a brad in the center to hold them together.

Her er kortet mitt med kaffi filter blomster og roseknopper
Here is my card with coffee filter flower and rose buds. 

Jeg har nylig laget en lignende tutorial for Whiff of Joy, der lagde jeg litt større roseknopper
hvis du har lyst til å se hvordan jeg gjorde det, kan du ta en titt HER.
I recently made a similar tutorial for Whiff of Joy, where I made a bit larger rosebuds
if you would like to see how I did that, you can take a look HERE.


Jeg håper du likte tutorialen min og hjemmelagde kaffi filter blomster. 
Hvis du prøver dette vil vi gjerne se kortet ditt. 
send oss en mail på stampartic@gmail.com
så dukker det kanskje opp i readers gallery! 
Ha en fin dag!

I hope you enjoyed my tutorial, and home made rosebuds. 
If you try making this yourself, we would love to see your card.
please e-mail your card to stampartic@gmail.com
and it just might show up in the readers gallery. 
Have a nice day!


9 comments:

Aud said...

Kjempeflott tutorial, Jorunn, og et nyyyyyydelig kort!♥

Klem,
Aud

Janette said...

These flowers are lovely, thanks for sharing...xx

Marian said...

Super gemaakt. Als ik het ga proberen zend ik je de kaart
Groet, Marian

Louise said...

Åhhhh....Jorunn! Det här är alldeles galet UNDERBART! Du vet ju vad jag tycker om din färgläggning vid det här laget. Du rockar!! Så vackert! Och jag har massvis med kaffefilter hemma. Måste nog leka lite snart :)

Kram!

Lenes stempelkrok said...

Åhhh..så lekre blomster!!! og kortet var bare kanonlekkert:D
♥♥♥

Therese said...

Nydelig!
Det var et supert tips :)
Tusen takk!

Unni said...

Nydelige blomster!!!! Disse skal prøves ut, takk for tipset:)
Unni

May Britt said...

så flotte , dette skal jeg prøve takk for tutorialen

Anonymous said...

Såå fina!